Mida del text Augmentar la mida del text Mida del text normal Reduir la mida del text | Sense estils | Versió mòbils | Mapa Web
ES | EN | FR

Reglament Participació Ciutadana

PROCÉS DE DEBAT PER ELABORAR EL REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ

IMPLICA'T EN EL REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ

Les ciutats milloren quan les persones que hi viuen i hi treballen, se la senten seva i fan el possible per donar solució a les seves necessitats. Participar és estar informat i implicar-se en els afers col·lectius del poble.
Per participar-hi, la ciutadania ha de voler fer-ho però també ha de saber i ha de poder. L’Ajuntament de Les Franqueses inicia el procés per definir com la ciutadania voli pot estar informat i participar.
El resultat d’aquest debat públic hauria de permetre a l’Ajuntament dotar-se d’un Reglament de Participació actualitzat i útil, adequat a les necessitats ciutadans i a les possibilitats municipals.

QUÈ ÉS EL REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ I PER A QUÈ SERVEIX

El Reglament serà la eina que regularà la relació entre la ciutadania i l’Ajuntament, per tal de garantir:
- El funcionament de l’acció pública.
- La participació de la ciutadania en la presa de decisions.
El Reglament ha de servir per establir:
- La base jurídica sobre la què basar la participació al municipi.
- Els principis rectors de bon govern.
- El procediment i formes de transparència i accés a la informació.
- Les eines i mecanismes de participació ciutadana.
- El foment i suport a l’acció comunitària.

Bon govern
Bon govern

DE QUÈ PARLEM?

De bon govern ...
Parlem de Bon Govern quan una administració promou la participació i la col·laboració permanent de la ciutadania en la definició de les polítiques públiques. En concret:

  • Assumeix la responsabilitat de les seves decisions i rendeix compte de les seves actuacions.
  • Respecta la normativa i legislació existent.
  • Gestiona, protegeix i conserva els recursos públics.
  • Ofereix un tracte igual, imparcial i sense discriminacions en la seva gestió.
  • Actua amb transparència en la gestió de les seves competències i amb dedicació al servei públic.
  • Facilita l’accés a la informació pública dels ciutadans i ciutadanes i publicita les actuacions del govern municipal.
  • Promou i facilita la participació de la ciutadania en els afers públics, i manté un diàleg amb els ciutadans i ciutadanes per escoltar i conèixer la seva opinió.

De transparència i informació ...
La ciutadania té dret a ser informat sobre les actuacions públiques de govern, i que aquesta informació sigui clara, estructurada i entenedora. En concret, qualsevol veí o veïna té dret a accedir a la informació relacionada amb les activitat municipals. El Reglament ha d’establir el procediment i els mecanismes d’accés a la informació.
L’Ajuntament, d’acord amb la seva voluntat de transparència (conèixer què fa i com ho fa), també ha de facilitar informació activament sobre el seu funcionament i actuacions, que haurà d’establir el Reglament, i fer-ho mitjançant diversos formats. Aquesta informació haurà d’estar relacionada també amb actuacions de govern realitzades, amb la finalitat, així mateix, de retre comptes.

De participació i debat ...
El Reglament haurà de parlar de participació ciutadana des de dues vessants:
- A iniciativa del govern municipal, considerant aquelles actuacions i eines impulsades pel govern municipal per a conèixer la opinió de la ciutadania.
- A iniciativa de la ciutadania, per la qual els veïns i veïnes fan arribar les seves propostes directament a l’Ajuntament.
Dins les eines de participació impulsades per l’Ajuntament, el Reglament haurà de recollir espais de debat públic (processos de participació, espais permanents, etc.) i de consulta ciutadana (consulta popular). Serà objecte del Reglament quins han de ser aquests espais i eines, procediment, qui en pot formar part, etc.
Com a eina impulsada des de la ciutadana existeix la iniciativa ciutadana, de la qual el Reglament haurà de recollir quin serà el procediment per a presentar-la.

De col·laboració i àmbit comunitari ...
L’Ajuntament pot col·laborar amb els sectors socials, econòmics, polítics, i professionals del municipi per millorar les seves actuacions. I per a fer-ho, pot establir espais de trobada, convenis de col·laboració, suport econòmic, etc. Així mateix, i especialment, pot oferir suport (tècnic, material i econòmic) a les entitats de Les Franqueses per afavorir el seu desenvolupament.
El Reglament haurà d’establir i regular totes aquelles actuacions dirigides a la cohesió social i a enfortir la capacitat de les persones i les entitats per ser subjectes actius de la vida en comunitat.

 

Darrera actualització d’aquest contingut: 10/12/2018 a les 13:54h
Plan Avanza 2 Reconeixement Administració Oberta Posició Top10

Col·labora:

Diputació de Barcelona

© Ajuntament de les Franqueses del Vallès

Ctra. de Ribes, 2 - 08520 Les Franqueses del Vallès

Tel. 938 467 676 - Fax 938 467 767

(Necessites javascript per veure aquest correu-e)