S'ha celebrat a les 19 hores, a Can Ribas
1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior.
2. Donar compte de les resolucions dictades per l'Alcalde i els/les regidors/es delegats/des de l'Alcaldia números 202 5 298 a 202 5 583 corresponents al període comprès entre els dies 1 i 28 de febrer de 2025.
3. Donar compte de les actes de la Junta de Govern Local números JGL/2025/5 a JGL/2025/9 que corresponen a les sessions pel període comprès entre els dies 1 i 28 de febrer de 2025.
4. Donar compte del Decret número 2025-685, de data 12 de març, en què es resol delegar l'exercici de les atribucions de l'Alcaldia per al període comprès entre els dies 11 i 15 d ’abril de 2025, ambdós inclosos.
5. Proposta d'aprovació definitiva de la Declaració de Bé d' Interès Local (BCIL) del conjunt històric de l'Aeròdrom Militar de Llerona.
ACORDS:
Primer.- Desestimar íntegrament les al·legacions amb Registre d'Entrada núm. 2025-E-RE-814; 2025-E-RE-1325; i 2025-E-RE-1364, en base a l'informe de data 14 de març de 2025 emès pel Tècnic de l'Àrea de Memòria Històrica i Patrimoni d'aquest Ajuntament, que s'esmenta de manera literal a continuació:
AL·LEGACIÓ 2025-E-RE-814
En data 10 de febrer de 2025 i registre d’entrada 2025-E-RE-814, el Sr. Francesc Castellvell Baqué, presenta una al·legació mitjançant la qual:
- Manifesta que la declaració de BCIL del Camp d’aviació de Llerona interfereix en l’activitat agrícola que es el principal ingrés econòmic de la família Castellvell, propietària dels terrenys.
- Manifesta que la declaració de BCIL del Camp d’aviació de Llerona interfereix en el Pla d’actuació específica presentat a través de l’expedient 7654/2023.
- Sol·licita desestimar la declaració de bé cultural d’interès local.
TRACTAMENT DE L’AL·LEGACIÓ
- La declaració de BCIL afecta als edificis del camp d’aviació, com podrien ser el menjador, la caseta del cronometrador, els refugis o la garita del guàrdia i si bé també el seu entorn, no afecta a l’activitat agrícola com es ve realitzant fins ara, que es pot continuar produint amb normalitat.
- La declaració de BCIL no interfereix en el Pla d’actuació específica ja que aquest es va presentar en data de 6 de setembre de 2023 i aquest es anterior a l’aprovació de la declaració de BCIL, i per tant, preval el PAE sobre la declaració.
AL·LEGACIÓ 2025-E-RE-1325
En data 4 de març de 2025 i registre d’entrada 2025-E-RE-1325, la Sra. Eva Navarrete Bachs, regidora i portaveu del grup municipal Sal - Candidatura d'Unitat Popular - Alternativa Municipalista a l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès, presenta una al·legació mitjançant la qual:
- Manifesta que «l'antiga sala de ball integrada dins la finca de Can Bou de Llerona, té un valor històric i arquitectònic a recuperar i cal conservar-ne alguns elements especialment».
- Manifesta que «la sala de ball no només contribuïa a la socialització entre els mateixos soldats, sinó també entre els soldats i els veïns de la població, afavorint la cohesió comunitària en el conjunt del poble».
- Manifesta que «la sala de ball és dels pocs elements que permeten recordar que, més enllà de les
instal·lacions i la vida militar, les guerres també són capaces de generar vida comunitària, xarxes de suport i solidaritat».
- Sol·licita incloure la sala de ball de Can Bou com a element del conjunt històric de l'Aeròdrom Militar de Llerona en la declaració de bé d'interès local.
- La sala de ball, com bé comenta la Sra. Regidora, es troba al Pla especial de masies, cases rurals i altres construccions en sòl no urbanitzable del municipi de les Franqueses del Vallès i per tant disposa d’un nivell de protecció que els altres elements que formen el conjunt del BCIL del Camp d’aviació de Llerona fins ara no disposaven. A més es troba senyalitzat dins del espais de memòria del municipi i es té en compte per a possibles actuacions futures per a revaloritzar l’espai.
- La declaració de BCIL segons la llei Llei 9/1993 del Patrimoni cultural català implica un manteniment de l’element catalogat i unes sancions previstes en cas d’incomplir-ho que poden arribar a significar una càrrega per els propietaris dels béns. Si bé això es cert en el cas de tots els elements que formen part del conjunt de l'Aeròdrom Militar de Llerona, el cas de la sala de ball de Can Bou es especialment complicat per la seva gran mida i el seu estat de conservació, ja que demana una gran inversió de recursos.
- L’àrea de Memòria històrica i Patrimoni ha assumit ja en aquest moment molta feina si tenim en compte els recursos disponibles, i a curt termini no pot gestionar un espai com la sala de ball de Can Bou.
AL·LEGACIÓ 2025-E-RE-1364
En data 5 de març de 2025 i registre d’entrada 2025-E-RE-1364, la Sra. Montse Vila Fortuny, regidora i portaveu del grup municipal Junts per les Franqueses-CM a l’Ajuntament de les Franqueses del Vallès, presenta una al·legació mitjançant la qual:
- Manifesta que «la sala de ball de Can Bou, va ser construïda als voltant de l’any 1920 per part dels veïns de Llerona. Que més enllà de la funció militar que podes tenir durant l’època militar, va tenir una funció social molt important abans, durant i després de la guerra».
- Manifesta que «el rentador del Cal Nen (situat al camí de ca l’Alrani) a l’igual que altres rentadors del pla de Llerona, va permetre durant la guerra, tenir cura de la higiene de la població civil i militar, a part de que era punt de trobada i permetia la socialització en moments complicats».
- Manifesta que «son espais amb un valor històric que expliquen part de la història del poble. A la sala de ball si trobaven joves de Llerona i els pobles veïns de forma setmanal. Era l’espai d’esbarjo. Al rentador de cal Nen, [...] les dones hi anaven a fer “safareig” mentre rentaven la roba, per posar-se al dia de les coses que passaven al poble i al voltant i durant la guerra va ser de vital importància per tenir als veïns informats».
- Sol·licita incloure la sala de ball de Can Bou i el rentador de Cal Nen com a element del conjunt històric de l'Aeròdrom Militar de Llerona en la declaració de bé d'interès local.
- La declaració de BCIL segons la llei Llei 9/1993 del Patrimoni cultural català implica un manteniment de l’element catalogat i unes sancions previstes en cas d’incomplir-ho, que poden arribar a significar una càrrega per els propietaris dels béns. Si bé això es cert en el cas de tots els elements que formen part del conjunt de l'Aeròdrom Militar de Llerona, el cas de la sala de ball de Can Bou es especialment complicat per la seva gran mida i el seu estat de conservació, ja que demana una gran inversió de recursos.
- El rentador de Cal Nen, si bé es veritat que va ser utilitzat de forma coetània amb el camp d’aviació de Llerona, no té relació directa amb aquest i tot i què es podria estudiar la seva protecció, hauria de ser en un procés autònom i estudiant la figura de protecció jurídica que més li escaigui. A més, cal tenir en compte que a la zona del pla de Llerona hi ha més rentadors com el de Can Guixa, Can Rodoreda o Can Màrgens, coetanis al de Cal Nen i on també s’hi reunien dones per a rentar, no essent el Rentador de Cal Nen l’únic espai d’aquest tipus a la zona.
Segon.- Aprovar definitivament la declaració de Bé d'Interès Local del conjunt històric de l’Aeròdrom Militar de Llerona, de conformitat amb la descripció i dades que consten en Vist l'Informe emès per les Tècniques de l'Àrea de Memòria Històrica i Patrimoni d'aquest Ajuntament i l’historiador David Gesalí en data 20 de novembre de 2024.
Tercer.- Sol·licitar la inscripció en el Catàleg del Patrimoni Cultural Català del conjunt històric de l’Aeròdrom Militar de Llerona.
Quart.- Comunicar aquests acords al Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, junt amb tota la documentació que conté l'expedient, als efectes de la seva inscripció en el Catàleg del Patrimoni Cultural Català.
Cinquè.- Notificar aquests acords als interessats en l'expedient.
Sisè.- Delegar en la Junta de Govern Local, tan àmpliament com sigui possible, per al compliment i execució dels acords esmentats, així com aquells derivats del mateix, inclosa l'esmena d'errades que pugui contenir el mateix.
Setè.- Facultar al Regidor de Memòria Democràtica i Patrimoni d'aquest Ajuntament per tal de signar els documents que es requereixin en compliment d'aquests acords.
Vuitè.- Difondre el contingut d'aquesta resolució a la seu electrònica i en el Portal de Transparència municipal.
VOTS A FAVOR: PSC-CP / LFI + ERC - AM / SPLF-C
ABSTENCIONS: JUNTS-CM / SAL-CUP-AMUNT
6. Proposta de ratificació de l'acord adoptat per la Junta de Govern Local en sessió del dia 13 de març de 2025, relatiu a la incoació de l'expedient per la retirada de la Medalla d'Honor de les Franqueses del Vallès a Mossèn Josep Cardús i Grau, així com el nomenament de les persones designades com a instructora i secretària de l'expedient.
Primer.- Ratificar l'acord adoptat per la Junta de Govern Local en sessió del dia 13 de març de 2025, relatiu a iniciar procediment per la retirada de la Medalla d'Honor de les Franqueses del Vallès a Mossèn Josep Cardús i Grau, donades les declaracions que el consistori va tenir coneixement en data 27 de novembre de 2024 per part de la senyora Maria Forns i Roca, exregidora del grup municipal Sal-Candidatura d'Unitat Popular-Alternativa Municipalista, com a víctima d'abusos.
Segon.- Ratificar l'acord adoptat per la Junta de Govern Local en sessió del dia 13 de març de 2025, relatiu a nomenar com a instructora de l'expedient, la senyora Imma Ortega Martí, regidora del consistori, i com a secretària de l'expedient, la senyora Eva Lapasset López, per tal que elaborin una Proposta de resolució sobre la retirada de la Medalla d'Honor de les Franqueses del Vallès a Mossèn Josep Cardús i Grau.
Ambdues persones nomenades com a instructora i secretària de l'expedient podran ser objecte d'abstenció o recusació en els termes previstos en els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim jurídic del Sector Públic.
Tercer.- Notificar aquesta resolució a les persones designades en el càrrec com a instructora i secretària, així com els interessats en l'expedient.
APROVAT PER UNANIMITAT.
7. Proposta d'aprovació de la designació de representants de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès en el Consell de participació de la Residència d'avis l'Auca.
Primer.- Designar com representant titular de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès en el Consell de participació de la Residència d'avis l'Auca a la senyora Marta Sánchez Jiménez, Regidora de Polítiques Socials d'aquest Ajuntament.
Segon.- Designar com representant suplent de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès en el Consell de participació de la Residència d'avis l'Auca a la senyora Dolors Amaro Fitó, Regidora de Gent Gran d'aquest Ajuntament.
Tercer.- Facultar a l'Alcalde o, per delegació seva, a la regidora Marta Sánchez Jiménez, per a la signatura dels documents que siguin necessari pel compliment dels acords anteriors.
Quart.- Facultar i delegar en la Junta de Govern Local les esmenes d'errades materials o de fet que es puguin produir en el present acord, sense perjudici que se'n doni compte al Ple de la Corporació en la primera sessió que se celebri amb posterioritat.
Cinquè.- Aquesta resolució entrarà en vigor el dia de la seva aprovació.
Sisè.- Notificar aquest acord a la Residència d'avis l'Auca.
Setè.- Donar compte d'aquesta resolució a l'àrea de Polítiques Socials.
Vuitè.- Disposar la publicació d'anunci de la designació esmentada en el punt primer i segon d'aquests acords en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.
Novè.- Difondre el contingut d'aquesta resolució en el Portal de Transparència, en compliment d'allò que disposa la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i bon govern.
VOTS A FAVOR: PSC-CP / LFI + ERC - AM / SPLF-C / SAL-CUP-AMUNT
ABSTENCIONS: JUNTS-CM
8. Proposta d’aprovació de l'expedient de contractació del contracte de serveis de manteniment, conservació i neteja del verd urbà i l'arbrat viari de les Franqueses del Vallès, per procediment obert, tramitació ordinària i subjecte a regulació harmonitzada.
Primer.- Aprovar l’expedient de contractació, per procediment obert, tramitació ordinària i subjecte a regulació harmonitzada de la contractació de serveis de manteniment, conservació i neteja del verd urbà i l'arbrat viari de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès.
Segon.- Disposar l’obertura del procediment d’adjudicació, amb el benentès que la forma d’adjudicació serà la del procediment obert i tramitació ordinària.
Tercer.- Aprovar el Plec de clàusules administratives particulars i el Plec de prescripcions tècniques que hauran de regir aquesta contractació.
Quart.- Publicar un anunci d'aquesta licitació pel termini de trenta cinc dies des de la data d'enviament de l'anunci de licitació a l'oficina de publicacions de la Unió Europea i en el Perfil de Contractant d'aquesta Administració, de conformitat amb les previsions establertes a l’article 156 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l’ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
Cinquè.- Designar els membres de la Mesa de Contractació per procedir a la licitació del present contracte, que seran les següents persones de la Corporació local:
Presidenta de la Mesa de Contractació:
La senyora Maria Mercè Miquel Andreu, Tècnica de Medi Ambient de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès.
Vocals de la Mesa de Contractació:
El senyor Joaquim Bach i Fabregó, Interventor accidental de la Corporació.
La senyora Maria Llonch Llonch, Secretària de la Corporació local.
El senyor Alejandro Martín Vázquez, Tècnic d'Administració General de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès.
Secretari de la Mesa de Contractació:
Àfrica Sánchez Ontiveros, Tècnica de l'àrea de Contractació de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès.
Sisè.- Autoritzar aquesta despesa amb càrrec a les següents aplicacions pressupostàries, restant condicionada la despesa dels exercicis de futurs a l’existència de consignació pressupostària suficient:
Anualitat
Aplicació pressupostària
Import
2025
10-1711-22710 – Contracte 10-1711-22114 – Subministraments a càrrec de l’ajuntament
351.635,28 23.000,00
2026
703.270,57 46.000,00
2027
2028
VOTS EN CONTRA: SAL-CUP-AMUNT