Mida del text Augmentar la mida del text Mida del text normal Reduir la mida del text | Sense estils | Versió mòbils | Mapa Web
ES | EN | FR

Com afecta el coronavirus als consumidors?

26/03/2020

Amb l’Estat d’Elarma decretat s’apliquen una sèrie de mesures que afecten directament les persones consumidores, com la suspensió dels serveis d’hosteleria i restauració que només poden oferir servei a domicili, tancament de locals d’oci i espectacle, restriccions al transport, etc.

Des de l’Ajuntament volem compartir la informació que l’Agència Catalana del Consum ha editat per tal de resoldre dubtes als consumidors. A més a més, l’agència convida a realitzar un consum responsable i solidari i recomana planificar les compres, comprar només el necessari i no acumular productes.

Actualment, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de les Franqueses ofereix el seu servei, de 8 a 14h, via telefònica al 938 467 676 i mitjançant correu electrònic (Necessites javascript per veure aquest correu-e) 

Afectacions a conseqüència del Covid-19 i recomanacions: 

VIATGES I TRANSPORTS

1) Si l’empresa us comunica que no podrà donar-vos el servei:

- Si és per causa de força major (disposició d'algun govern que impedeix viatjar):

  • Teniu dret a reclamar el retorn de tots els imports que heu pagat o bé pactar amb l’empresa una solució alternativa (canvi de dates, etc.).
  • En el cas concret del transport aeri, si es cancel·la el vostre vol per una causa de força major, la companyia aèria us ha de tornar els diners del bitllet o bé oferir-vos un transport alternatiu. Si accepteu aquest transport alternatiu, la companyia també us ha de donar assistència (manutenció i allotjament, quan calgui).
  • No podreu reclamar cap compensació addicional (danys i perjudicis, compensacions econòmiques previstes en el reglament europeu per incidències en el transport aeri, etc.).

- Si no és per causa de força major:

  • Podeu reclamar a l'empresa per demanar indemnització pels danys i perjudicis que pugueu acreditar (amb factures, justificants, etc.).
  • En el cas concret del transport aeri, us podria correspondre la compensació automàtica que recull el reglament europeu, tret que us comuniquin la cancel·lació del vol amb dues setmanes d'antelació.

2) Si vosaltres decidiu cancel·lar-lo

- Si hi ha causa de força major:

  • En aquest cas no us poden aplicar cap penalització pel fet de cancel·lar el viatge.

- Si no és per causa de força major:

  • Comproveu si disposeu d’una assegurança per cancel·lació que cobreixi aquest supòsit.
  • Contacteu amb la companyia aèria, l’hotel, l’organitzador del viatge o el prestador del servei per mirar d’arribar a un acord.
  • Reviseu les condicions contractuals del servei. En cas que us apliquin una penalització, ha de constar en el contracte i ha de ser adequada i justificada.

 3) Bitllets o abonaments de transport públic (tren, metro, bus, FFCC, Rodalies)

  • Transport públic: Renfe, TMB i FFCC facilitaran l’ampliació del termini dels abonaments de transport no utilitzats.
  • Llarga distància: Renfe facilita els canvis de data o l’anul·lació de bitllets sense cap cost.

PAGAMENTS FETS PER AVANÇAT EN CONCEPTE DE PAGA I SENYAL

  • Si l’establiment o l’empresa està en disposició de proporcionar-vos el producte o de prestar-vos el servei, però vosaltres decidiu renuncia-hi, podeu perdre les quantitats pagades per avançat en concepte de paga i senyal.
  • Us aconsellem que contacteu amb l'establiment per mirar d'arribar a un acord (ajornar l'entrega o la prestació, per exemple).
  • Si és l’empresa qui no pot oferir-vos el producte o prestar-vos el servei, teniu dret a reclamar el retorn dels imports que hagueu pagat.

SERVEIS QUE ES PAGUEN PER QUOTES (CURSOS, GIMNASOS, ETC.)

Si us deixen de prestar un servei que pagueu per quotes (mensual, trimestral, anual), per tancament temporal de l'empresa:

- Si és per causa de força major (és a dir, ordres o instruccions del govern):

  • Teniu dret a reclamar el retorn de la part proporcional de les quotes, en funció del temps que hagueu estat sense servei per causa del tancament; o bé podeu acceptar d’altres compensacions com ara serveis addicionals (monitor personal, ampliació d’horari, etc.) o descomptes.
  • Si el servei no es pot reprendre un cop passat el període de suspensió, podríeu reclamar el total dels imports que hagueu pagat.

- Si NO és per una causa de força major:

  • També podeu reclamar compensacions pels danys i perjudicis que pugueu justificar i demostrar. 

ESPECTACLES I ALTRES ESDEVENIMENTS 

- Si l’organitzador us avisa que no podrà donar el servei (és a dir, la suspensió de l’espectacle o l’esdeveniment): 

  • Sempre teniu dret a reclamar el retorn de tots els imports que hàgiu pagat; o bé acceptar un canvi de data, si així us interessa. 

- Si cancel·leu vosaltres: 

  • Reviseu les condicions de l’entrada de l’espectacle, esdeveniment esportiu, concert, etc.
  • Contacteu amb l’empresa organitzadora per mirar d’arribar a un acord.

SI NO ES RESPECTEN ELS DRETS EXPOSATS ANTERIORMENT, US ACONSELLEM QUE:

  • Reclameu a l'empresa amb qui heu contractat el servei, sempre de manera que en quedi constància (full oficial de reclamacions, bústia de reclamacions en línia de l'empresa, correu electrònic...).
  • Si en el termini d'un mes l’empresa no us respon o no arribeu a un acord, podeu presentar una reclamació en el servei públic de consum del vostre municipi, l’OMIC de les Franqueses del Vallès. Des dels organismes públics de consum es tramitarà la vostra reclamació mitjançant els mecanismes de resolució alternativa de conflictes, que són sistemes gratuïts i voluntaris per a ambdues parts.
  • Si cap de les opcions anteriors no dona un resultat satisfactori, podeu recórrer a la via judicial. En aquest cas, us recomanem que contacteu amb una Organització de persones consumidores registrada a Catalunya.
Arxivat a: Dinamització Econòmica
Consum
Darrera actualització d’aquest contingut: 07/10/2024 a les 12:11h
Plan Avanza 2 Reconeixement Administració Oberta Posició Top10

Col·labora:

Diputació de Barcelona

© Ajuntament de les Franqueses del Vallès

Ctra. de Ribes, 2 - 08520 Les Franqueses del Vallès

Tel. 938 467 676 - Fax 938 467 767

(Necessites javascript per veure aquest correu-e)