Mida del text Augmentar la mida del text Mida del text normal Reduir la mida del text | Sense estils | Versió mòbils | Mapa Web
ES | EN | FR

Les Franqueses aprova el Pla Director de Participació Ciutadana

11/01/2021

El document és fruit de la reflexió conjunta per definir accions a partir d'un procés de diagnosi

L'Ajuntament de les Franqueses compta, des de fa uns dies, amb un Pla Director de Participació Ciutadana. Aquest document és l'instrument de planificació de l'acció de govern que, a partir d'ara, ordenarà i proposarà les estratègies d'actuació municipal pel que fa a la participació ciutadana. Es tracta d'una eina estratègica per a facilitar noves formes de governar més participatives i que aprofundeixin en la democràcia participativa.

Aquest pla és fruit de 6 mesos de diagnosi i propostes elaborades gràcies a un procés de reflexió conjunta que ha implicat polítics, tècnics i entitats i que compta amb l'àrea de Participació i Relacions Ciutadanes com a garant de promoure i de vetllar per a la implicació efectiva de la ciutadania en la presa de decisions públiques.

Però com s'ha desenvolupat tot el procès?

La fase prèvia a la redacció del Pla Director ha constat d'una diagnosi per detectar i diagnosticar la situació en matèria de participació a les Franqueses. Per tal de fer-ne un seguiment, s'ha constituït una comissió tècnica. Durant la diagnosi s'ha realitzat:

  • Anàlisi documentals i recollides de material secundari
  • Entrevistes en profunditat
  • Fitxes informatives als referents tècnics dels òrgans de participació

Durant aquest fase prèvia també s'han desenvolupat propostes a partir de sessions de treball amb personal tècnic i entitats veïnals.

Quins són els eixos principals i les accions a desenvolupar que defineix el Pla Director de Participació Ciutadana de les Franqueses?

Eix 1. Organització i rol de l'àrea de Participació Ciutadana

Objectiu 1. Incorporar la perspectiva de participació ciutadana a totes les àrees municipals com a eina transversal i estratègica.

  • Acció 1.1. Situar l'àmbit de participació ciutadana com a àrea estratègica.
  • Acció 1.2. Definir l’Agenda de Participació Ciutadana en els espais polítics de direcció.
  • Acció 1.3. Establir un protocol que defineixi la coordinació i la planificació de la participació ciutadana.
  • Acció 1.4. Generar espais d’escolta activa de la ciutadania per planificar quan s'ha de promoure la participació i en quins àmbits, tenint en compte les necessitats i demandes ciutadanes.
  • Acció 1.5. Elaborar el Reglament de Participació Ciutadana.
  • Acció 1.6. Difondre el Reglament i el Pla Director de Participació Ciutadana.

Objectiu 2. Donar a l’àrea de Participació i Relacions Ciutadanes i al seu equip tècnic el paper d'impuls, coordinació, acompanyament i assessorament dels processos de participació ciutadana que s'obrin des de les diferents àrees de l'Ajuntament.

  • Acció 2.1. Definir les funcions de l’àrea de Participació i Relacions Ciutadanes i la seva relació amb les altres àrees.
  • Acció 2.2. Donar a conèixer les funcions de l’àrea de Participació i Relacions Ciutadanes.

Eix 2. Foment del teixit associatiu

Objectiu 3. Facilitar i unificar els tràmits administratius a les entitats.

  • Acció 3.1. Realitzar un procés de reflexió entre les àrees per unificar els criteris administratius pel que fa a la relació de l'Ajuntament amb les entitats, especialment els tràmits per atorgar subvencions i la cessió d'espais i materials.
  • Acció 3.2. Crear un registre general únic d'entitats que permeti tenir una informació centralitzada i actualitzada, i revisar la classificació actual de les entitats per àmbits.
  • Acció 3.3. Unificar el cens de col·lectius formalment no constituïts i establir criteris pel que fa a la seva relació amb l'Ajuntament.
  • Acció 3.4. Donar assessorament i organitzar formació adreçada a les entitats del municipi.

Objectiu 4. Promoure la visibilitat social de les entitats.

  • Acció 4.1. Establir una eina de coordinació i visibilització de les activitats que realitzen les entitats a les Franqueses del Vallès.
  • Acció 4.2. Promoure trobades entre entitats del municipi.
  • Acció 4.3. Promoure la participació activa de les entitats en les accions i programes que s’impulsin des de l’Ajuntament.

Eix 3.Qualitat de la participació

Objectiu 5. Vetllar per afavorir la participació de perfils heterogenis i garantir l'accés a la informació de totes les persones.

  • Acció 5.1. Dissenyar un pla per conèixer els possibles públics objectius (target) i definir estratègies adaptades a cadascun d'ells.
  • Acció 5.2. Crear un manual de comunicació bàsica en processos participatius destinat a totes les àrees municipals que garanteixi una informació plural i objectiva.
  • Acció 5.3. Apostar per l’ús de la plataforma digital i dotar-la de recursos per posar a l'abast de la ciutadania tota la informació relacionada amb els processos o espais de participació ciutadana, així com obrir canals de participació en línia i interrelació amb la ciutadania.
  • Acció 5.4. Buscar eines per implicar les entitats com a altaveus de les accions participatives que es puguin desenvolupar al municipi.
  • Acció 5.5. Promoure la participació de la infància de les Franqueses del Vallès.

Objectiu 6. Revisar els òrgans (consells, comissions, taules) de participació ciutadana

  • Acció 6.1. Treballar perquè els òrgans de participació ciutadana siguin espais reals de participació.
  • Acció 6.2. Promoure la constitució d’espais de participació puntuals i flexibles (comissions de treball i taules) per a processos participatius o projectes concrets.
  • Acció 6.3. Valorar la creació de nous de participació ciutadana.

Objectiu 7. Assegurar la qualitat de les fases d'informació, deliberació i retorn en tots els processos participatius endegats a nivell municipal.

  • Acció 7.1. Establir un protocol específic que defineixi com hauria de ser un procés participatiu.
Arxivat a: Participació
Pla director de participació

Arxius adjunts

Darrera actualització d’aquest contingut: 15/01/2021 a les 20:02h
Plan Avanza 2

Col·labora:

Diputació de Barcelona

© Ajuntament de les Franqueses del Vallès

Ctra. de Ribes, 2 - 08520 Les Franqueses del Vallès

Tel. 938 467 676 - Fax 938 467 767

(Necessites javascript per veure aquest correu-e)