Mida del text Augmentar la mida del text Mida del text normal Reduir la mida del text | AMB ESTILS | Versió mòbils | Mapa Web
ES | EN | FR

Satisfacció amb les accions de Pla de Barris durant els 10 anys de vigència del programa

10/08/2021

El 69% de la població opinen que Projecte d’Intervenció Integral de Bellavista ha millorat substancialment la zona

El Projecte d’Intervenció Integral de Bellavista (2010-2020) s'ha tancat durant aquest 2021 i una de les accions d'aquest tancament ha estat l'avaluació final del projecte. Per tal de recollir les dades s'ha consultat a la població en general, a les entitats i associacions de la zona i s'ha realitzat un resum tècnic de l'impacte obtingut durant aquests 10 anys.

Què en pensa el veïnat?

Pel que fa a la població en general, destaca que el 69% de les opinions consideren que Bellavista ha millorat substancialment amb la implementació del Pla de Barris. La franja de població amb l'opinió més positiva són el grup d'entre 18 i 39 anys (80%) i també la població nascuda fora de l'Estat Espanyol (86%). En destaquen els següents aspectes:

  • La quantitat i la qualitat dels espais públics a l'aire lliure (79%).
  • L'estat dels edificis (66%).
  • Les connexions entre Bellavista i Corró d'Avall (64%).

Per contra, un 73% dels enquestats, considera que encara hi ha moltes mancances (ha empitjorat o continua igual) el civisme i la convivència a la zona.

Què en destaquen les entitats?

Punts com la millora de l'aspecte de Bellavista en general, la quantitat i qualitat dels espais públics a l'aire lliure o la millora dels edificis són els temes en què més ha millorat la zona. Gairebé un 100% de les entitats ho consideren així. I, coincidint amb l'opinió de la població, també destaquen que on encara hi ha més mancances és a nivell de civisme i de convivència.

Quina és la valoració tècnica?

Si ens fixem en com s'ha aplicat el pressupost total d'aquests 10 anys de projectes, (recordem que ha estat cofinançat al 50% per la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de les Franqueses) l'avaluació tècnica valora especialment:

ESPAIS PÚBLICS I ESPAIS VERDS (18,7% del pressupost total):

Com a impactes, es destaca especialment:

  • La major connectivitat i accessibilitat assolida dins del Bellavista (superant la morfologia urbana plena de desnivells) i la major connexió amb altres nuclis de Bellavista i Granollers.
  • La prevenció de conflictes de convivència en l'espai públic per la diversificació d'usos i perfils de població que usen els espais (re)urbanitzats.
  • L'èxit, tot i les reticències inicials, de la prioritat invertida en favor dels vianants.
  • La dinamització econòmica en un dels espais (re)urbanitzats (plaça Espanya).

En canvi, es valora com a punts febles:

  • Les accions incíviques que, de vegades, es produeixen amb el nou mobiliari urbà.
  • La poca anticipació de les necessitats de manteniment d'alguns projectes executats, que augmenten els costos a mig/llarg termini.

ESPAI PÚBLIC I ACCESSIBILITAT (24,6% del pressupost total):

El que més es destaca en aquest punt és la creació del Servei de Suport, Assessorament i Mediació a les Comunitats de Veïns i en Temes de Veïnatge que s'ha convertit en referent per a la resolució de conflictes i com a punt de trobada entre l'Ajuntament i la ciutadania.

PROVISIÓ D'EQUIPAMENTS D'ÚS COL·LECTIU (17,6% del pressupost total):

Això ha suposat dos grans millores generals:

1. Millora d'espais públics, adequant-los a les necessitats i demandes de la ciutadania i dels treballadors/es que donen servei públic.
2. Augment d'espais i serveis públics al barri. Amb 2 característiques rellevants a destacar:

  • Major proximitat de l'administració a la població del barri, amb serveis que s'han tornat espais de referència per a la ciutadania. Especialment: famílies en situació de vulnerabilitat (Espai familiar), Entitats (Local d'entitats), Ciutadania en general (Bellavista Activa).
  • Distribució més equitativa dels serveis de l'administració local al nucli.

Com a aspectes a seguir millorant, apareixen:

  • La necessitat de continuar cercant espais més adequats per al projecte d’Espai familiar i Local d’entitats.
  • Incorporar, en major mesura, la previsió del manteniment que
  • suposaran les diverses actuacions urbanístiques.
  • Seguir impulsant la creació del centre de dia per a gent gran.

MILLORA SOCIAL, URBANA I ECONÒMICA (19,7% del pressupost total), que ha permès:

  • Apropament entre administració local i ciutadania, que permet una major i millor derivació i repartiment dels recursos públics: sobretot amb famílies (Projecte vincles, PECE, Viu Bellavista, etc.), comunitats de veïns (Servei de suport i assessorament i mediació a les comunitats de veïns i en temes de veïnatge) i famílies amb situació vulnerables (Espai Familiar).
  • Ampliació d'oferta d'oci, social i cultural a través de la dotació de contingut als espais i equipaments públics (patis oberts, Viu Bellavista, Vincles, etc.)
  • Ampliació de serveis per a col·lectius més vulnerables (Espai familiar, formació i inserció laboral, vincles, etc.).
  • Augment del coneixement de l'administració local sobre el barri.

Especialment pel que fa la convivència i el civisme.

  • Augment del sentiment de pertinença i orgull de barri a través de les produccions de documentals, exposicions i llibres.
  • Dotació de materials i documentació històrica del nucli (llibre “Dones de Bellavista”, Llibre “Passat, present i futur de Bellavista” i Documental “Bellavista Ple de vida”)
  • Creació de xarxa social i comunitària. Especialment a través de: Taula d'Entitats per a la millora de Bellavista, Bellavista "Pas a Pas", projecte "Vincles“, Espai familiar i Festa de la Primavera.
  • Obertura del barri a altres nuclis de l'entorn: Festa de la Primavera, projecte Obrim el Parc del Mirador.
  • Augment del treball en xarxa en la pròpia administració i amb altres agents clau del territori (entitats, escoles, etc.)

Com a punts febles, es destaca:

  • Dificultats per assolir nivells elevats de participació ciutadana i diversificar els públics que participen.
  • Dificultats per superar els problemes d’incivisme.
  • La monopolització d’usos en l’espai públic (especialment els patis oberts).
  • La manca d’espais adequats per a realitzar algunes activitats i projectes (Espai familiar, Local d'entitats)
  • El poc treball realitzat en comerç de proximitat.
  • El poc treball realitzat en formació i inserció laboral a Bellavista, si bé s’han realitzat accions importants a nivell de municipi.

ACCESSIBILITAT I SUPRESSIÓ DE BARRERES ARQUITECTÒNIQUES (18,2% del pressupost total:

En aquest punt en destaca la millora de la connectivitat i la supressió considerable de les barreres arquitectòniques sobretot en l'accés als equipaments públics. També, la millora de la seguretat amb l'ampliació de l'enllumenat públic i la instal·lació de càmeres en punts estratègics.

ALTRES ASPECTES (1,2% del pressupost total):

  • Incorporació de tecnologies de la informació als edificis amb millores de la cobertura wifi oberta al voltat dels equipaments i la implementació de la Seu Electrònica per vehicular els tràmits amb l'administració.
  • Foment de la sostenibilitat i del desenvolupament urbà amb la primera fase de la instal·lació dels nou col·lector d'aigua pluvials.
  • Equitat de gènere en l'ús de l'espai urbà i dels equipaments que ha contribuït a la creació de nous espais per fer seguiment amb perspectiva de gènere.
Arxivat a: Pla de Barris
Vista aèria de Bellavista (foto situada al terra de Bellavista Activa)

Arxius adjunts

Darrera actualització d’aquest contingut: 19/04/2024 a les 19:30h
Plan Avanza 2Reconeixement Administració Oberta Posició Top10

Col·labora:

Diputació de Barcelona

© Ajuntament de les Franqueses del Vallès

Ctra. de Ribes, 2 - 08520 Les Franqueses del Vallès

Tel. 938 467 676 - Fax 938 467 767

(Necessites javascript per veure aquest correu-e)