Mida del text Augmentar la mida del text Mida del text normal Reduir la mida del text | Sense estils | Versió mòbils | Mapa Web
ES | EN | FR

Preparat el projecte de rotonda a la intersecció del Camí Vell de Marata i la carretera BV-5151

10/07/2014

Al llarg del 2015 s’iniciaran les obres per a construïr una rotonda a la intersecció entre la BV-5151 i el Camí Vell de Marata, després d’haver-hi fet algunes millores darrerement. Es tracta d’un dels punts crítics de la xarxa viària del municipi de les Franqueses que ha estat motiu de discussió durant més de dos anys.

Les elevades velocitats i l’índex d’accidents que hi ha hagut en aquesta intersecció fan necessària, des de fa temps, una reforma urbanística per tal d’assegurar la seguretat dels vehicles que hi circulen, que no són pocs: l’actual intersecció suporta tot el tràfic que va des de Corró d’Avall fins a Corró d’Amunt, Cànoves i la Garriga, i el trànsit entre Marata i Llerona. Les dades de velocitat registrades confirmen que el risc d’accidentalitat és alt: el 85,9% dels vehicles –la gran majoria, turismes– hi passen a una velocitat de 51-90 km/h.

El projecte de rotonda

El present projecte, sota gestió de l'àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona, contempla millorar traçats, paviments, visibilitat i seguretat, i conjugar tots els moviments mitjançant la construcció d’una rotonda amb les millors condicions tècniques possibles. Aquesta regula velocitats sense interceptar excessivament el trànsit tot mantenint la fluïdesa, és a dir, que es presenta com una bona solució segons les necessitats detectades.

La futura rotonda garantirà els girs de vehicles pesants: tindrà un diàmetre exterior de 38 metres, amb 4 punts d’accés i 4 punts de sortida (1 carril per cada punt: de 4 metres d’ample per entrar i 5 metres per sortir). Cal destacar que la rotonda projectada es trobarà ubicada en gran part sobre una superfície que actualment ja està considerada com a vial, tot i que afectarà 6 finques privades a causa de la seva forma circular, que envairà les actuals cantonades de terreny. Les sis finques afectades es compensaran econòmicament segons sigui expropiació definitiva, ocupació temporal o servitud de pas.

Actualment existeix una parada d’autobús a la carretera, propera a la cruïlla, que s’ha previst situar als dos costat de la carretera BV-5151, a la banda nord (en direcció a Cànoves).

L’empresa adjudicatària de les obres es farà responsable de la recerca dels serveis afectats de les diferents companyies de serveis, ja que abans de l’inici de les obres caldrà procedir a fer la desafectació dels serveis crítics (per exemple, el soterrament de la línia de telefonia) i la construcció del desviament provisional.

Per tal d’integrar la rotonda al paisatge, també s’ha estudiat la vegetació central de l’illot. S’han escollit espècies autòctones i de manteniment pràcicament nul. S’evitarà malmetre les zones on s’hagin de preservar els arbres existents i s’hi plantaran una olivera –al centre–, un ametller i un magraner, que són espècies de baix manteniment i molt pròpies de la zona. L’illot central es cobrirà amb una combinació de diferents zones amb graves de formigó reciclat, àrids de ceràmica i escorça de pi. El cobriment dels talussos es realitzarà amb terra vegetal.

L’execució del projecte

Les obres s’organitzaran en quatre fases, tenint en compte que s’haurà de realitzar un desviament provisional de la carretera BV-5151 per tal de mantenir en servei el trànsit. Tot i que encara es desconeix la data exacta de l’execució, se sap que el termini global dels treballs és de 7 mesos a partir del seu inici. El projecte té un pressupost per contracte de 648.613,91 € i la Diputació de Barcelona n'és l'òrgan responsable.

Darreres obres de millora

L’Ajuntament de les Franqueses del Vallès i la Diputació de Barcelona ja van signar un conveni, a finals de 2012, per a la millora de la senyalització d’aquesta cruïlla. El conveni va ser fruit de la sol·licitud d’actuacions de millora de la seguretat viària en l’esmentat encreuament. Aleshores, es van instal·lar dues plataformes reductores de velocitat al Camí Vell de Marata en ambdues direccions, a més d’incorporar bandes sonores a la carretera BV-5151. 

L’última setmana de maig del 2013 s’hi va fer una actuació que va consistir en una millora de la visibilitat, la senyalització i de drenatge de les aigües que s’acumulaven a la via: es van netejar els vorals de la via, es van canviar de les bandes rugoses existents per adaptar-les a la normativa vigent i també es va millorar la senyalització horitzontal. Els desguassos pel drenatge de les aigües es mantenen però es van corregir per ser més efectius.

Arxivat a: Urbanisme i Activitats
Plànol de la futura rotonda
Les últimes millores a la cruïlla de Marata es van efectuar al maig de l'any passat
Darrera actualització d’aquest contingut: 05/12/2019 a les 13:22h
Plan Avanza 2

Col·labora:

Diputació de Barcelona

© Ajuntament de les Franqueses del Vallès

Ctra. de Ribes, 2 - 08520 Les Franqueses del Vallès

Tel. 938 467 676 - Fax 938 467 767

(Necessites javascript per veure aquest correu-e)